Hoe creëer ik een goede huisstijl?

WordPress tips en tricks voor beginners
21 juni 2018
3 tips om een goede flyer te maken
21 juni 2018
Alle blogberichten

Hoe creëer ik een goede huisstijl?

Als je net een bedrijf bent gestart ben je natuurlijk met van alles tegelijk bezig. Met de administratie, het opbouwen van contacten, het maken van een website, noem het maar op. Maar voordat je een website kunt maken, moet je een huisstijl gecreëerd hebben. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk bekend worden bij jouw doelgroep, je huisstijl kan hier enorm bij helpen. Als je een logo maakt, waarmee jij bekend wilt staan, moet deze namelijk passen bij jouw huisstijl.

Wat wil je uitstralen en voor wie?
Voordat je aan de slag gaat met prutsen met Photoshop of een ander programma, moet je goed nadenken over wat je nou eigenlijk wilt uitstralen. Ben je een zakelijk bedrijf en wil je professionaliteit uitstralen? Dan kun je dit terug laten komen in je huisstijl. Je kunt natuurlijk ook helemaal afgaan op je eigen stijl bij het kiezen van een nieuwe huisstijl, maar het is toch handig om te weten wat je doelgroep graag wilt zien en wat juist helemaal niet. Met wie wil jij zaken gaan doen? Welke mensen wil jij aantrekken? Je huisstijl bepaalt namelijk voor een deel met welke klanten jij in zee gaat. Als je voor veel kleur en tierelantijntjes kiest, ga je niet de grote zakelijke baas van dat bedrijf aantrekken.

Zet het op papier
Nadat je goed hebt nagedacht over wat je wilt uitstralen en welke doelgroep je wilt aantrekken, is het tijd om het plan op papier te zetten. Nu komt het echte ontwerpen van de huisstijl. Het is belangrijk om vast te stellen wat voor kleuren, lettertypes en logo’s je gaat gebruiken.

  • Kleuren
    Zoek naar kleuren die bij jouw bedrijf passen en kies het liefst één duidelijke kleur voor je huisstijl. Deze kleur ga je gebruiken voor visitekaartjes, social media posts en andere dingen. Je wordt direct herkenbaarder met een duidelijke kleur.
  • Lettertype
    Dit klinkt misschien onbelangrijk, maar dit is het niet. Je moet één lettertype gebruiken voor je website, social media posts en voor je visitekaartje. Als je elke keer een ander lettertype gebruikt, kan dit verwarrend zijn voor de klant.
  • Logo
    Nadat je de huisstijl hebt bepaald, moet je een logo maken. Bedenk meerdere ideeën en werk de leukste vervolgens uit. Probeer geen standaard logo te maken, probeer uniek te zijn. Met dit logo zul je de naam van je bedrijf herkenbaar maken.

Besteed het uit
Als je het toch nog lastig vindt om een unieke huisstijl te ontwikkelen of je er simpelweg geen tijd voor hebt, kun je de huisstijl en het logo maken uitbesteden aan een bedrijf dat zich bezighoudt met vormgeving of reclame. Doe dit alleen als het budget het toelaat. Zelf een huisstijl creëren kost namelijk bijna geen geld. Als je hier het geld niet voor hebt, laat je dan eens adviseren door een vriend of kennis. Hierdoor kom je vaak op nieuwe en leuke ideeën.

Als je net een bedrijf bent gestart ben je natuurlijk met van alles tegelijk bezig. Met de administratie, het opbouwen van contacten, het maken van een website, noem het maar op. Maar voordat je een website kunt maken, moet je een huisstijl gecreëerd hebben. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk bekend worden bij jouw doelgroep, je huisstijl kan hier enorm bij helpen. Als je een logo maakt, waarmee jij bekend wilt staan, moet deze namelijk passen bij jouw huisstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *