De huisstijl van een merk of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie die jij als merk of bedrijf wilt overbrengen. De visuele uitingen van je bedrijf, de identiteit, moeten dus meteen een goede indruk geven. De huisstijl wordt uitgedrukt door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik, hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creëer je een bepaald beeld rondom het bedrijf.
Door je bedrijf duidelijk naar voren te brengen en deze herkenbaar te houden krijgt men duidelijk een beeld bij het bedrijf en zullen ze op het moment dat ze je meerdere malen tegenkomen steeds sneller gaan herkennen!
1. Leg uit wat jij graag voor sfeer in het logo en de huisstijl wilt, wil je betrouwbaarheid uitstralen, innovatie of wil je milieubewust overkomen, krachtig etc.
2. Vertel alles over je promotie activiteiten zodat de ontwerper een huisstijl kan ontwerpen dat voor vrijwel al je activiteiten goed werkt, dus bijvoorbeeld op banners, billboards, visitekaartjes, stickers en dergelijke. Als blijkt dat het logo voornamelijk groot gebruikt zal gaan worden, of juist heel klein, heeft dat invloed op bv de gedetailleerdheid van het ontwerp. Bovendien houd een professionele ontwerper rekening met kostenbesparing, bv bij print (door geen vijfde kleur toe te passen etc.).
3. Noem de speerpunten van je bedrijf en diensten.
4. Aan welke omschrijving(en) zou je willen dat je klanten je bedrijf koppelen? Creatief? Professioneel? Sportief? Degelijk? Modern? Traditioneel? Speels? Zakelijk?
5. Omschrijf duidelijk wie binnen je doelgroep vallen (leeftijd, geslacht, beroep, inkomen, locatie etc.), en waar je doelgroep naar op zoek is.
6. Als je al een logo hebt, maar dat logo wilt opfrissen, geldt ook dat de ontwerper deze input nodig heeft. Maar daar komt bij dat je ook met hem moet bespreken waarom je juist nú de restyling van je logo wilt. Heb je een nieuw product ontwikkeld, is je doelgroep veranderd, zijn je diensten anders geworden, heb je je bedrijf helemaal omgegooid etc.
Als een ontwerper voldoende input heeft gaat hij/zij aan de slag met het vertalen van die input in één of meerdere concepten voor logo en huisstijl. Spreek het aantal voorstellen dat de ontwerper maakt en het aantal correctierondes dat is inbegrepen bij de offerte van te voren goed met elkaar af.
De briefing wordt nu visueel vertaald in logo-ontwerp, kleuren, lettertypes, vormen en beeldmateriaal, Afhankelijk van de afspraken worden een aantal huisstijldragers in deze fase uitgewerkt, als voorbeeld voor hoe de huisstijl toe te passen is.
Uit de concepten wordt een keuze gemaakt die naar wens kan worden aangepast en die als uitgangspunt zal gaan dienen voor het ontwikkelen van de complete huisstijl.
Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes
Tags: Logo, huisstijl, identiteit, professionele ontwerper, huisstijldesign
De huisstijl van een merk of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie die jij als merk of bedrijf wilt overbrengen. De visuele uitingen van je bedrijf, de identiteit, moeten dus meteen een goede indruk geven. De huisstijl wordt uitgedrukt door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik, hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creëer je een bepaald beeld rondom het bedrijf.
1 Comment
Dank u voor het artikel, het is heel goed uitgelegd!