Influencer marketing: Waarom werkt het zo goed?

Juiste combinatie van off- en online marketing
6 oktober 2017
Interesse in een WordPress website of webshop?
15 maart 2018
Alle blogberichten

Influencer marketing: Waarom werkt het zo goed?

Het hebben van een goed marketingplan is erg belangrijk. Als (online) marketeer moet je niet alleen op de hoogte zijn van de nieuwste snufjes, maar ook van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden. Influencer marketing is tegenwoordig helemaal hot. Waarom zelf alle kennis vergaren als er genoeg mensen in de wereld zijn die de kennis al in pacht hebben? Zet je doelgroep in als marketinginstrument.

De definitie van influencer marketing is niet zo gemakkelijk te geven. De invloed van influencers is wel goed aan te geven, die is erg groot. De reden waarom: influencers hebben een groot betrouwbaar netwerk waar zij op leunen. Dit netwerk ziet de influencer als betrouwbaar en ‘gelooft’ daarom snel wat de influencer te vertellen heeft. Omdat de influencer betrouwbaar is, is een product of dienst ook echt goed als hij of zij dat zegt.

Onderzoek welke marketing influencer bij jou past
Om goed gebruik te maken van influencer marketing is onderzoek nodig: welke influencer past bij dit product of deze dienst? Pas als je weet wie er bij je doelgroep past en wie er een goed bereik heeft, een influencer met maar 100 volgers zet vaak geen zoden aan de dijk, kun je influencer marketing inzetten op de juiste manier.

Laat de influencer creativiteit tonen
Dat kan op heel veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld, je hebt een boek geschreven en wil dit op een creatieve manier aan de man brengen. Je organiseert een blogtour. Dat betekent dat bloggers zich kunnen aanmelden. Een selectie van 10 bloggers mag meedoen aan de blogtour en heeft de eer om het boek voor verschijnen te lezen. De bloggers mogen op een creatieve manier een recensie schrijven. Zo kun je een recensie in briefvorm, in een gedicht of bijvoorbeeld een plog verwachten. De blogger weet immers wat zijn/haar doelgroep aanspreekt.

Influencer marketing; marketing dicht bij de doelgroep
Het inzetten van influence marketing is erg effectief omdat de influencer dicht bij de doelgroep staat. Sterker nog, hij/zij is de doelgroep en dat maakt dat de denkwijze er al in zit. De influencer kan prima aangeven of het product of de dienst wel of niet geschikt is voor de doelgroep. Nadeel: een influencer kan ook onbezonnen eerlijk zijn en dus juist aangeven dat het product of de dienst juist helemaal niet aan de verwachtingen voldoet. De meeste influencers zullen dit overigens niet doen, omdat zij de druk van het bedrijf voelen. Toch is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat een influencer onafhankelijk is en dus zijn eigen weg gaat.

Hogere naamsbekendheid
Het inzetten van influencer marketing zorgt voor een hogere naamsbekendheid, de naam van jouw product of dienst wordt op meerdere goedbezochte plekken op het internet benoemd. Vaak ook op social media, bloggers zijn zeer enthousiast en delen vaak bij ontvangst al wat ze hebben gekregen. Door de eerlijke review van een betrouwbaar persoon in zijn/haar doelgroep is de kans op hogere afname groter. En dat betekent meer omzet. En is dat niet juist het doel waar je naar streeft?

Meer weten of influencer marketing? Neem een kijkje op Juulr.com

Het hebben van een goed marketingplan is erg belangrijk. Als (online) marketeer moet je niet alleen op de hoogte zijn van de nieuwste snufjes, maar ook van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden. Influencer marketing is tegenwoordig helemaal hot. Waarom zelf alle kennis vergaren als er genoeg mensen in de wereld zijn die de kennis al in pacht hebben? Zet je doelgroep in als marketinginstrument.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *